Kwaliteitszorg
We komen pas samen tot resultaat!
Interne kwaliteitszorg
Binnen SAI kiezen we voor een krachtig en dynamisch kwaliteitsbeleid waarbij in een continu proces de sterke punten geborgd worden, verbeteringen en innovaties doorgevoerd worden. Het kwaliteitsbeleid is grondig onder de loep genomen en herwerkt in 2022.
Het kwaliteitsbeleid vertrekt vanuit prioriteiten met de klemtoon op het belang van participatie van alle betrokkenen. We willen ons motto ‘We komen pas samen tot resultaat!’ waarmaken in de praktijk. In het kader van de verdere uitbouw van ons kwaliteitszorgsysteem werken we samen met Odisee en de partnerscholen van het samenwerkingsverband.
Kwaliteitsmodel SAI en PDCA
Door het werken met een kwaliteitsmodel wordt gestructureerd gewerkt aan de toekomst. Proactief stelselmatig beter presteren staat centraal.
Vanuit onze missie, visie en strategische doelen leggen we de link naar de kwaliteitsverwachtingen van onderstaand beoordelingskader.

Onze kenmerken zijn afgeleid van de missie en visie en geven aan wat wij
binnen onze opleiding belangrijk vinden.
.png)
Op basis van een uitgebreide SWOT en aanbevelingen van de onderwijsinspectie zijn prioriteiten vastgelegd. Ambitiekaarten en een dynamisch meerjarenplan vormen de basis van onze kwaliteitsontwikkeling.
De omvorming naar de opleiding graduaat in de basisverpleegkunde is vanaf
2023-2024 semester 2 opgenomen in de prioriteiten. De dynamische vijfjarencyclus is omgezet naar een meerjarencyclus in functie van de toegevoegde prioriteiten vanaf 2023-2024.
.png)
De PDCA-cirkel (Plan-Do-Check-Act/Adjust) heeft een belangrijke plaats bij het realiseren van de doelstellingen. De PDCA-aanpak wordt meegenomen in elk aspect van kwaliteitsontwikkeling.
Odisee heeft als kritische vriend bijgedragen aan de ontwikkeling van ons kwaliteitszorgsysteem.

Kwaliteitsontwikkeling in de praktijk
Naast het opvolgen van de prioriteiten van de meerjarencyclus worden binnen de vak- en werkgroepen operationele doelstellingen geformuleerd. De acties en timing zijn uitgewerkt per doelstelling. Jaarlijks wordt nagegaan in welke mate doelstellingen en acties gerealiseerd zijn en wordt bijgestuurd waar nodig. Het jaarverslag geeft een overzicht van kwaliteitsvolle acties.
Meten is weten
Het kwaliteitsbeleid is voor een significant deel gebaseerd op de resultaten en grondige bespreking van bevragingen.
Interne bevraging
Externe bevraging
Resonantieraad werkveld
Mentorendag
Bezoeken stageplaatsen
Deelname externe bevragingen
Bevraging studenten
Evaluatie oud-studenten (EOS)
Tevredenheidsonderzoeken stage
Bevraging leerwerkplaats
Bevraging buitenlandse stages
Bevraging rond studentenbegeleiding
Bevraging docenten
Éénmalige interne bevragingen
De evaluaties worden besproken met het beleid en de betrokken partners. De afspraken en aanpassingen worden teruggekoppeld naar docenten en studenten.
Ook studenten- en personeelsgegevens worden in het kader van kwaliteitsontwikkeling verwerkt.
Op basis van bevragingen van onze stakeholders en het rapport van de doorlichting hebben we een uitgebreide SWOT gemaakt.
Hieronder een samenvatting van de resultaten:
Troeven
Wij blijven inzetten op
Studenten, docenten, werkveld, onderwijsinspectie:
-
Praktijkgerichte, degelijk theoretisch onderbouwde opleiding
-
Intensieve studentenbegeleiding
-
Bedside begeleiding op stage door docenten
-
Omvangrijke digitale leeromgeving en ICT-ondersteuning
Docenten, beleid SAI:
-
Digitale geletterdheid tot basis functionele vaardigheden voor iedereen
Docenten, werkveld:
-
Digitaliseren stage-administratie
Beleid SAI, samenwerkingsverband:
-
Uitwisseling expertise en good practices samenwerkingsverband
Studenten, docenten,
onderwijsinspectie:
-
Omvangrijke digitale leeromgeving en ICT-ondersteuning
-
Buitenlandse stage binnen en buiten Europa
Beleid SAI:
-
Doorstroom van studenten.
-
Extern aftoetsen van materiaal en toetsen
Sinds september 2024 zijn onze polyvalente ontmoetingsruimte en nieuwe lokalen in gebruik genomen.
Communicatie
Binnen de opleiding wordt de informatie gedeeld via de volgende kanalen:
-
Digitale schoolplatform Smartschool
-
Algemene personeelsvergaderingen
-
Vakgroepvergaderingen
-
Werkgroepvergaderingen
-
SAItje, de wekelijkse nieuwsbrief
-
‘Volgende week’-mail
-
Vademecum
-
Digitale VORA-nieuwsbrief voor personeel
Onze belangrijkste externe communicatiekanalen zijn:
-
Websites SAI en Odisee
-
Brochures SAI en Odisee
-
Digitale SAI-nieuwsbrief voor personeel en abonnees
-
Facebook-pagina’s
-
Instagram-account
-
Affiches
Externe kwaliteitszorg
Naast de interne kwaliteitszorg wordt de opleiding ook extern doorgelicht. De aanbevelingen van de externe kwaliteitstoetsen worden uitgebreid besproken, opgenomen en opgevolgd in het intern kwaliteitsbeleid.
.png)
Doorlichting schooljaar 2023-2024
Onze HBO5-opleiding verpleegkunde kreeg in december 2023 een doorlichting van de onderwijsinspectie. Het volledige inspectierapport vind je hier:
Omvorming schooljaar 2025-2026
De opleiding in omvorming kreeg een gunstig oordeel. In het schooljaar 2025-2026 dienen we een dossier in voor de volledige opleiding. Op basis van de feedback van de commissie is het verhaal vanaf de domeinspecifieke leerresultaten tot de evaluatie grondig herwerkt in nauwe samenwerking met de hogeschool Odisee. Daarbij zetten we sterk in op een duidelijke en transparante communicatie naar de student. Voor de volledige opleiding zijn leeruitkomsten geformuleerd volgens het principe van backward design. Hiernaast streven we naar een afstemming tussen de leeruitkomsten, leer- en onderwijsactiviteiten en de evaluaties. We kijken vooruit naar het locatie bezoek om onze aanpak toe te lichten en onze kwaliteitsvolle werking verder te onderbouwen.











