top of page

Kwaliteitszorg

Onze zorg... dus ook mijn zorg!

Interne kwaliteitszorg

Binnen SAI kiezen we voor een krachtig en dynamisch kwaliteitsbeleid waarbij in een continu proces de sterke punten geborgd worden, verbeteringen en innovaties doorgevoerd worden. Het kwaliteitsbeleid is grondig onder de loep genomen en aangepast in 2022.

Het kwaliteitsbeleid vertrekt vanuit prioriteiten met de klemtoon op het belang van participatie van alle betrokkenen. We willen ons motto ‘Kwaliteitszorg, onze zorg… dus ook mijn zorg!’ waarmaken in de praktijk. In het kader van de verdere uitbouw van ons kwaliteitszorgsysteem werken we samen met Odisee en de partnerscholen van het samenwerkingsverband.

Kwaliteitsmodel SAI en PDCA

Door het werken met een kwaliteitsmodel wordt gestructureerd gewerkt aan de toekomst. Proactief stelselmatig beter presteren staat centraal. 

Vanuit onze missie, visie en strategische doelen leggen we de link naar de kwaliteitsverwachtingen van onderstaand beoordelingskader.

Kwaliteitsmodel SAI Aalst - website.png

Op basis van een uitgebreide SWOT en aanbevelingen van de onderwijsinspectie zijn prioriteiten vastgelegd. Ambitiekaarten en een dynamisch meerjarenplan vormen de basis van onze kwaliteitsontwikkeling.

De omvorming naar de opleiding graduaat in de basisverpleegkunde is vanaf

2023-2024 semester 2 opgenomen in de prioriteiten. De dynamische vijfjarencyclus is omgezet naar een meerjarencyclus in functie van de toegevoegde prioriteiten vanaf 2023-2024.

Kopie van 12 2024 Omvormingsdossier Kwaliteitsbeleid GBVHBO5 verpleegkunde - wolk (1).png

De PDCA-cirkel (Plan-Do-Check-Act/Adjust) heeft een belangrijke plaats bij het realiseren van de doelstellingen. De PDCA-aanpak wordt meegenomen in elk aspect van kwaliteitsontwikkeling.

Odisee heeft als kritische vriend bijgedragen aan de ontwikkeling van ons kwaliteitszorgsysteem.

PDCA cirkel.png

Kwaliteitsontwikkeling in de praktijk

Naast het opvolgen van de prioriteiten van de meerjarencyclus worden binnen de vak- en werkgroepen operationele doelstellingen geformuleerd. De acties en timing zijn uitgewerkt per doelstelling. Jaarlijks wordt nagegaan in welke mate doelstellingen en acties gerealiseerd zijn en wordt bijgestuurd waar nodig. Het jaarverslag geeft een overzicht van kwaliteitsvolle acties.

Meten is weten

Het kwaliteitsbeleid is voor een significant deel gebaseerd op de resultaten en grondige bespreking van bevragingen.

Interne bevraging

Externe bevraging

Resonantieraad werkveld

Mentorendag

Bezoeken stageplaatsen

 

Deelname externe bevragingen

Bevraging studenten

Evaluatie oud-studenten (EOS)

Tevredenheidsonderzoeken stage

Bevraging leerwerkplaats

Bevraging buitenlandse stages

Bevraging rond studentenbegeleiding 

Bevraging docenten

Éénmalige interne bevragingen

De evaluaties worden besproken met het beleid en de betrokken partners. De afspraken en aanpassingen worden teruggekoppeld naar docenten en studenten.

 

Ook studenten- en personeelsgegevens worden in het kader van kwaliteitsontwikkeling verwerkt.

Op basis van bevragingen van onze stakeholders en het rapport van de doorlichting hebben we een uitgebreide SWOT gemaakt.

Hieronder een samenvatting van de resultaten:

Troeven

Wij blijven inzetten op

Studenten, docenten, werkveld, onderwijsinspectie:

  • Praktijkgerichte, degelijk theoretisch onderbouwde opleiding

  • Intensieve studentenbegeleiding

  • Bedside begeleiding op stage door docenten

  • Omvangrijke digitale leeromgeving en ICT-ondersteuning

Docenten, beleid SAI:

  • Digitale geletterdheid tot basis functionele vaardigheden voor iedereen

Docenten, werkveld:

  • Digitaliseren stage-administratie

Beleid SAI, samenwerkingsverband:

  • Uitwisseling expertise en good practices samenwerkingsverband

Studenten, docenten,

onderwijsinspectie:

  • Omvangrijke digitale leeromgeving en ICT-ondersteuning

  • ​Buitenlandse stage binnen en buiten Europa

Beleid SAI:

  • Doorstroom van studenten.

  • Extern aftoetsen van materiaal en toetsen

Sinds september 2024 zijn onze polyvalente ontmoetingsruimte en nieuwe lokalen in gebruik genomen.

Communicatie

De informatie wordt intern gedeeld via de volgende kanalen:

  • Digitale schoolplatform Smartschool

  • Algemene personeelsvergaderingen 

  • Vakgroepvergaderingen

  • Werkgroepvergaderingen

  • SAItje, de wekelijkse nieuwsbrief

  • ‘Volgende week’-mail

  • Vademecum

  • Digitale VORA-nieuwsbrief voor personeel

Onze belangrijkste externe communicatiekanalen zijn:

  • Websites SAI en Odisee

  • Brochures SAI en Odisee

  • Digitale SAI-nieuwsbrief voor personeel en abonnees

  • Facebook-pagina’s

  • Instagram-account

  • Affiches

Externe kwaliteitszorg

Externe kwaliteitszorg

Naast de interne kwaliteitszorg wordt de opleiding ook extern doorgelicht. De aanbevelingen van de externe kwaliteitstoetsen worden uitgebreid besproken, opgenomen en opgevolgd in het intern kwaliteitsbeleid.

Diagram doorlichting rapport (1).png
Doorlichting

Doorlichting schooljaar 2023-2024

Onze HBO5-opleiding verpleegkunde kreeg in december 2023 een doorlichting van de onderwijsinspectie. Het volledige inspectierapport vind je hier:

bottom of page